AARP, Inc. (wcześniejsza nazwa Amerykański Związek Osób na Emeryturze – The American Association of Retired Persons') to amerykańska, członkowska organizacja pozarządowa, działająca na rzecz osób 50+, utworzona w 1958 roku przez Ethel Percy Andrus, emerytowaną nauczycielkę i pierwszą w historii Kalifornii kobietę, która objęła stanowisko dyrektora jednej z tamtejszych szkół średnich). Hasłem przewodnim AARP jest „to serve, not to be served” (w wolnym tłumaczeniu „By służyć innym, a nie być obsługiwanym”, które akcentuje aktywny udział osób 50+ w kreowaniu rzeczywistości otaczającej osoby starsze w Stanach Zjednoczonych. Założeniem tej organizacji była i jest: bezpartyjność oraz polepszanie jakości życia osób starzejących się. AARP oferuję swoim członkom szeroką ofertę specjalnie dla nich zaprojektowanych usług, produktów, a także innego rodzaju korzyści.
Źródło
zdjęcia: http://www.aarp.org/aarp-foundation/
Członkiem AARP może stać się każda osoba 50+
mieszkająca w USA. Roczny koszt członkostwa wynosi 16 dolarów, czyli około 60
zł. Obecnie AARP liczy około 40 millionów członków i jest jedną z największych
grup lobbujących w USA zarówno na poziomie stanowym jak i federalnym.
AARP jest dobrym przykładem tego jak połączyć
działalność dla zysku, z działalnością non-profit. Organizacja ma dwie
podlegające jej gałęzie: AARP Usługi, która oferuje szeroką gamę uzbezpieczeń,
zniżki na leki i inne produkty zdrowotne i różnego typu pakiety podróżnicze,
kulturalno-rozrywkowe oraz AARP Fundacja, której działalnosć nastawiona jest na
wspieranie najbardziej potrzebujących osób starszych. Główne problemy, z
którymi zmaga się fundacja to głód, niskie dochody, brak mieszkania oraz
izolacja osób starszych. Dodatkowo celem fundacji jest informowanie,
edukowanie, pomoc i ochrona praw osób starszych, w wielu dziedzinach m.in:
zdrowiu, prawach konsumenckich, zatrudnieniu itp.
AARP ma również swoich krytyków, którzy
sugerują, że organizacja powstała w wyniku wykalkulowanego planu
marketingowego, którego celem była sprzedaż ubezpieczeń zdrowotnych. Wersja ta
nie została jednak nigdy potwierdzona, a AARP u zdecydowanej większości
mieszkańców Stanów Zjednoczonych ma dobrą reputację.
AARP wydaje również lifestylowy
(zawierający informacje o stylach życia, modzie, zdrowiej diecie, technologiach
itp)dwutygodnik dla osób starszych AARP Magazine, który w dystrybucji
osiąga zawrotną liczbę około 24 milionów sztuk.
Przewiduje się, że do roku 2030 populacja osób powyżej
65 roku wzrośnie w USA do 71,5 milionów i będzie stanowić 20% wszystkich
mieszkańców. Można więc przypuszczać, iż AARP i jego sprawczość w kreowaniu
rzeczywistości społecznej będą rosnąć. Organizacja ta jest przykładem tego, jak
oddolna inicjatywa jednej osoby może przekształcić się przedsięzwięcie o
ogromnym zasięgu, z którym identyfikuje się 1/5 społeczeństwa i które ma realny
wpływ na decyzje podejmowane przez władze.
Więcej:
aarp.org
Autorka tekstu: Marta Pawlaczek
Autorka tekstu: Marta Pawlaczek
0 komentarze:
Prześlij komentarz