środa, 30 października 2013

LOBBY SENIORSKIE? MOŻLIWE!


AARP, Inc. (wcześniejsza nazwa Amerykański Związek Osób na Emeryturze – The American Association of Retired Persons') to amerykańska, członkowska organizacja pozarządowa, działająca na rzecz osób 50+, utworzona w 1958 roku przez Ethel Percy Andrus, emerytowaną nauczycielkę i pierwszą w historii Kalifornii kobietę, która objęła stanowisko dyrektora jednej z tamtejszych szkół średnich). Hasłem przewodnim AARP jest „to serve, not to be served” (w wolnym tłumaczeniu „By służyć innym, a nie być obsługiwanym”, które akcentuje aktywny udział osób 50+ w kreowaniu rzeczywistości otaczającej osoby starsze w Stanach Zjednoczonych. Założeniem tej organizacji była i jest: bezpartyjność oraz polepszanie jakości życia osób starzejących się. AARP oferuję swoim członkom szeroką ofertę specjalnie dla nich zaprojektowanych usług, produktów, a także innego rodzaju korzyści. 

                                                   Źródło zdjęcia: http://www.aarp.org/aarp-foundation/
Członkiem AARP może stać się każda osoba 50+ mieszkająca w USA. Roczny koszt członkostwa wynosi 16 dolarów, czyli około 60 zł. Obecnie AARP liczy około 40 millionów członków i jest jedną z największych grup lobbujących w USA zarówno na poziomie stanowym jak i federalnym.
AARP jest dobrym przykładem tego jak połączyć działalność dla zysku, z działalnością non-profit. Organizacja ma dwie podlegające jej gałęzie: AARP Usługi, która oferuje szeroką gamę uzbezpieczeń, zniżki na leki i inne produkty zdrowotne i różnego typu pakiety podróżnicze, kulturalno-rozrywkowe oraz AARP Fundacja, której działalnosć nastawiona jest na wspieranie najbardziej potrzebujących osób starszych. Główne problemy, z którymi zmaga się fundacja to głód, niskie dochody, brak mieszkania oraz izolacja osób starszych. Dodatkowo celem fundacji jest informowanie, edukowanie, pomoc i ochrona praw osób starszych, w wielu dziedzinach m.in: zdrowiu, prawach konsumenckich, zatrudnieniu itp.
AARP ma również swoich krytyków, którzy sugerują, że organizacja powstała w wyniku wykalkulowanego planu marketingowego, którego celem była sprzedaż ubezpieczeń zdrowotnych. Wersja ta nie została jednak nigdy potwierdzona, a AARP u zdecydowanej większości mieszkańców Stanów Zjednoczonych ma dobrą reputację.
AARP wydaje również lifestylowy (zawierający informacje o stylach życia, modzie, zdrowiej diecie, technologiach itp)dwutygodnik dla osób starszych AARP Magazine, który w dystrybucji osiąga zawrotną liczbę około 24 milionów sztuk.
Przewiduje się, że do roku 2030 populacja osób powyżej 65 roku wzrośnie w USA do 71,5 milionów i będzie stanowić 20% wszystkich mieszkańców. Można więc przypuszczać, iż AARP i jego sprawczość w kreowaniu rzeczywistości społecznej będą rosnąć. Organizacja ta jest przykładem tego, jak oddolna inicjatywa jednej osoby może przekształcić się przedsięzwięcie o ogromnym zasięgu, z którym identyfikuje się 1/5 społeczeństwa i które ma realny wpływ na decyzje podejmowane przez władze.
Więcej: aarp.org

Autorka tekstu: Marta Pawlaczek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz