Jak osoby starsze są postrzegane w
społeczeństwie? W jaki sposób wpływa na to wizerunek osób
starszych kreowany przez media publiczne? Czy prezentowane tam
portrety seniorów, mogłyby posłużyć jako wskaźnik społecznego
postrzegania starzenia się i ról osób starszych w społeczeństwie?
Okazuje się, że niestety nie. Dlaczego? Obrazy osób starszych w
mediach są mocno spolaryzowane – albo negatywne albo pozytywne. To
w znaczący sposób zniekształca postrzeganie tych osób i nierzadko
w pewien określony sposób je stygmatyzuje. Bo przecież w
rzeczywistości, grupa osób starszych jak każda inna grupa wiekowa
jest grupą zróżnicowaną i dynamicznie zmieniającą się. Powinno
być to oczywiste dla przedstawicieli mediów, ale niestety nie jest.
W Europie wspiera się projekty walczące o zmianę tego stanu
rzeczy, o bliższe prawdzie portretowanie osób starszych w mediach.
Ciekawe projekty realizowane są w tej kwestii w Europie Środkowej,
u naszych sąsiadów Czechów i w Chorwacji.
Fade In w Chorwacji to medialab
produkujący filmy i dokumenty telewizyjne skupione wokół tematów
związanych ze społeczeństwem obywatelskim. Bohaterami ich filmów
są najczęściej członkowie grup społecznych zmarginalizowanych z
jakiś powodów w życiu publicznym i medialnym. Starają się w ten
sposób odczarowywać i kształtować pozytywny wizerunek m.in. osób
starszych. Ten pozytywny wizerunek budują przedstawiając prawdziwe
ludzkie historie i portrety, stawiając je w opozycji do
stereotypowych poglądów i ról utrwalanych w procesie edukacji i w
publicznym języku. Ich filmy bardzo często mają również na celu
zmotywowanie starszych osób do przeciwstawiania się stereotypom,
poprzez ukazywanie bardzo różnych sposobów w jaki pokierowali
swoim życiem poszczególni starsi bohaterowie. Do tej pory powstały
filmy m.in. o twórczych sposobach walki z ubóstwem i o budowaniu
międzypokoleniowego dialogu.
W Czechach, organizacja Elpida
wymyśliła i wprowadziła w życie kampanię medialną – „Szanuj
moją babcię!” Kampania miała na celu wywołanie zmiany
społecznej w postrzeganiu osób starszych, poprzez stworzenie innego
niż powszechnie znany obrazu tej grupy społecznej i rozbudzenie
dyskusji na tematy związane z wizerunkiem osób starszych. Kampania
nie tylko walczyła bezpośrednio z wykluczeniem ze względu na wiek,
ale również działała na rzecz budowania dialogu między
pokoleniami. Młodzi ludzie byli wciągnięci do projektu i mogli
zabrać głos w dyskusji dotyczącej wizerunku i dyskryminacji osób
starszych, współpracując z powszechnie znanymi osobistościami
życia publicznego i osobami w dojrzałym wieku. Miało to pokazać
innym młodym ludziom, że starsi mają dużo do zaoferowania i warto
zdobywać doświadczenie i uczyć się przez kontakt z nimi. Kampania
składała się z dwóch głównych działań. Pierwszym była wielka
internetowa dyskusja między zaproszonymi do projektu znanymi
aktorami i piosenkarzami razem z ich dziadkami a innymi młodymi
ludźmi. Dyskusja toczyła się pod hasłem: „Jestem przeciwko
dyskryminacji ze względu na wiek. A ty?” i była wcześniej mocno
rozreklamowana dużymi bilbordami. Drugim działaniem była roczna
trasa koncertowa zespołu rockowego, składającego się z młodych i
starszych osób. Zagrali w klubach w całych Czechach. Trasa była
bardzo dobrze przyjęta a zespół był żywym dowodem, że
międzypokoleniowa współpraca może zaowocować stworzeniem czegoś
naprawdę wyjątkowego.
Tego typu działań wciąż brakuje w
wielu miejscach a wizerunek osób starszych często bywa krzywdzący
i niesprawiedliwy. Wszyscy, zarówno młodzi jak i starsi, możemy
przyczynić się swoimi działaniami i wzajemnym stosunkiem do zmiany
tej sytuacji. Nie powinniśmy się wstydzić starości, pozwolić by
była tabuizowana w mediach i w społecznych debatach – powinniśmy
zacząć od siebie. Wtedy jest szansa, że zacznie powstawać więcej
międzypokoleniowych projektów, w telewizji w reklamach pojawi się
więcej twarzy starszych osób, a osoby starsze przestaną być
stygmatyzowane. Jesteśmy starzejącym się społeczeństwem –
najwyższa pora zawalczyć o odpowiedni wizerunek starości.
Super blog.
OdpowiedzUsuńPoszukuję pracy dla mojej 57 letniej mamy, dotychczas pracowała jako sprzątaczka w PZU. Jednakże zodstała zwolniona, chciałabym znaleźć jej pracę, którą będzie mogła wykonywać do emerytury. Ostatnio natrafiłam na taką stronę http://oferia.pl/ gdzie można ogłaszać się a pracodawcy sami się odzywają Jak myślicie jest szansa , że pomogę znaleźć mamie pracę ? Liczę na jakieś rady, pozdrawiam , miłego dnia!
To prawda
OdpowiedzUsuńJeśli chodzi o sam obraz osób starszych w Polsce to zaczyna on się powoli zmieniać. Jak byłam opiekunką osób starszych w Niemczech dzięki https://www.carework.pl to muszę przyznać, że ci seniorzy są bardzo zadowoleni i chętnie korzystają z życia. Mimo wszystko trzeba poświęcać im dużo czasu, aby mogli cieszyć się pełnią życia.
OdpowiedzUsuń