W
ciągu 100 lat — od roku 1950 do 2050 — liczba osób w wieku
powyżej 65 lat na świecie zwiększy się dziesięciokrotnie: z 200
milionów do 2 miliardów. Jest to ogromne wyzwanie dla
społeczeństwa, ponieważ w niektórych krajach rozwiniętych będzie
tyle samo emerytów co osób pracujących. Jest to także nowe
wyzwanie dla wszelkiego rodzaju technologii, które będą musiały
opracować rozwiązania odpowiednie dla starzejącej się ludności.
Od wielu lat nad takimi rozwiązaniami pracuje firma Emporia,
produkująca telefony komórkowe dla osób 60+. Emporia wychodzi z
założenia, że dobra technologia sprawdza się wtedy, gdy zapewnia
korzyści całemu społeczeństwu. Eveline Pupeter, dyrektor
generalny firmy Emporia, uważa, że powodzenie telefonu komórkowego
związane jest z eliminacją podziału cyfrowego społeczeństwa.
Niestety wielu producentów telefonów, projektuje je z myślą tylko
o młodszych użytkownikach, wychowanych z komputerem w ręku.
Emporia od lat stara się stworzyć telefony odpowiednie dla osób
starszych i najlepiej odpowiadające ich potrzebom.
Wszystko
zaczęło się w 2000 roku, od kłótni matki z synem – Albertem
Fellnerem i jego matką. Pani Fellner nie umiała się posługiwać
telefonem komórkowym, a syn miał już dosyć ciągłego
objaśniania, jak poruszać się po zawiłym menu. Pewnego dnia w
pracy Fellner uświadomił sobie, że problemów nie sprawia matka,
lecz telefon, ponieważ jest zbyt skomplikowany. Tak rozpoczął się
okres intensywnych prac badawczo-rozwojowych, którego efektem było
powstanie pierwszego telefonu komórkowego Emporia dla seniorów.
Mogłoby
się wydawać, że opracowywanie telefonów komórkowych, które będą
łatwiejsze w obsłudze — szczególnie dla osób z nieco obniżoną
sprawnością motoryczną lub niewielką utratą wzroku lub słuchu —
to prosta sprawa. Faktycznie, kiedy spojrzy się na telefony marki
Emporia, od razu można zauważyć większe przyciski. Same duże
przyciski nie stanowią jednak o wymaganej użyteczności i
funkcjonalności. Opracowując telefony dla coraz większej grupy
docelowej seniorów, trzeba uwzględnić wiele drobnych i subtelnych
elementów. Wymaga to szeroko zakrojonych prac badawczych. 1/3
pracowników firmy tworzą właśnie naukowcy, szukający najlepszych
technologicznych rozwiązań. Do istotnych zagadnień należy kolor
ekranu: musi on zapewniać najlepszy kontrast dla osób mających
umiarkowane problemy ze wzrokiem. Czcionka używana w telefonach musi
być jak najwyraźniejsza, a jej rozmiar musi być regulowany
stosownie do potrzeb osób krótkowzrocznych. Prostych w obsłudze
telefonów nie tworzy się łatwo. W przeciwnym razie byłoby ich
dużo więcej na rynku.
Co
najważniejsze i rzadkie, Emporia tworzy swoje telefony wspólnie z
późniejszymi użytkownikami. W ten sposób zacierają się granice
pokoleniowe, a technika staje się przystępna dla wszystkich, nie
tracąc również na atrakcyjności. Współpracownikiem firmy jest
Ian Hosking – ekspert z renomowanego Uniwersytetu w Cambridge.
Wyznaje on zasadę, że opracowywanie telefonów dla seniorów nie
powinno ograniczać się do projektowania dużej klawiatury, ale
należy uwzględniać także zmiany biologiczne oraz inne potrzeby i
życzenia osób starszych. W ramach podejścia
Inclusive Design (projektowanie włączające), można opracowywać
produkty łatwe i przyjemne w obsłudze dla osób w każdym
wieku.
„Staramy
się opracowywać produkty na tyle proste, by nie wykluczać żadnego
potencjalnego użytkownika. Jednocześnie dbamy o atrakcyjny wygląd
telefonów, aby uniknąć szufladkowania klientów. W ten właśnie
sposób emporia Telecom interpretuje koncepcję Inclusive Design” —
wyjaśnia Albert Fellner, założyciel firmy. Okazuje się, że 40- i
50-latkowie mają zupełnie inne oczekiwania wobec telefonów
komórkowych niż osoby po sześćdziesiątce i starsze. „Dążymy
do zaspokojenia zróżnicowanych wymagań i oczekiwań, oferując
różne modele telefonów komórkowych wyposażone w pewne
specyficzne funkcje” — podkreśla Fellner. W tym celu należy
dobrze poznać i rozumieć sytuację życiową poszczególnych grup
użytkowników. Stąd konsultacje już na etapie projektowania.
Wiele
osób nie wie, że ograniczenia biologiczne dotykają nie tylko osób
po sześćdziesiątce. Wzrok i słuch zaczynają się pogarszać już
po trzydziestce, a zmysł dotyku zaczyna zawodzić nawet około
trzydziestki. „W wyniku naturalnego starzenia ludzie przestają
zauważać pewne niuanse. Wskutek tego trudniej jest posługiwać się
technicznymi gadżetami, które nie zostały przystosowane pod kątem
tych zmian” - wyjaśnia Eveline Pupetner, dyrektor zarządzająca i
właścicielka firmy. „Zmiany te i ich negatywny wpływ na
użytkowników technicznych gadżetów trudno sobie wyobrazić,
jeżeli samemu się ich nie doświadczyło” — mówi Pupeter.
Dlatego Emporia prowadzi tyle badań i umożliwia użytkownikom
udział w projektowaniu swoich modeli telefonów. W obliczu
postępującego starzenia się społeczeństwa, Inclusive Design
(projektowanie włączające) wydaje się świetną metodą na
lepsze zaspokajanie potrzeb osób starszych i zacieranie barier
międzypokoleniowych.
Takie telefony można nabyć w sklepie https://www.pomocedlaseniora.pl/81-telefony-dla-seniorow. Jest to ciekawy sposób np. na prezent dla babci. Telefon z dużymi przyciskami oraz dużym wyświetlaczem zapewnia komfort korzystania przez osoby starsze :)
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł. Warto znać takie informacje i być na bieżąco. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuń